Port lotniczy Hongkong-Kai Tak (ang. Kai Tak Airport, chin. trad. 啟德機場, oficjalnie znany jako ang. Hong Kong International Airport, kod IATA: HKG, kod ICAO: VHHX) – dawny międzynarodowy port lotniczy w Hongkongu. Działał w latach 1925-1998, gdy został zastąpiony przez Port lotniczy Hongkong VHHH. W momencie zamknięcia miał jeden pas startowy oznaczony jako 13/31.
Lotnisko Kai Tak znajduje się po zachodniej stronie Zatoki Kowloon. Okolica otoczona jest skalistymi górami. Mniej niż 10 km na północ i północny-wschód jest pasmo górskie osiągające wysokość 610 m. Na wschód od pasa startowego w odległości mniejszej niż 5 km są wzgórza. Bezpośrednio na południe znajduje się przystań Victoria Harbour a dalej za nią jest wyspa Hongkong ze wzgórzami do 640 m.
Podejście do lądowania nr 13 (od strony lądu) jest trudne. Aby wylądować od strony lądu, samolot podchodzi do lotniska z północnego wschodu i krótko przed lądowaniem musi wykonać skręt o 47° na niskiej wysokości wg punktów orientacyjnych ustawionych w terenie.
Pierwszy odcinek podejścia jest kierowany przez IGS (Instrument Guidance System, tj. zmodyfikowany ILS), po wykonaniu skrętu piloci nie są dalej wspomagani przez ten system. Dlatego podejście 13 jest możliwe tylko przy dobrej widoczności. Manewr ten znany jest w środowisku pilotów jako "Hong Kong Turn" lub "Checkerboard Turn".
Podejście do lądowania nr 13 jest trudne nawet przy stałym wietrze, a bardzo trudne, gdy boczne wiatry z północnego wschodu jest silny i porywisty np. podczas tajfunów. Pasmo górskie na północnym wschodzie powoduje dużą zmienność siły i kierunku wiatru. Mimo trudności podejście do lądowania nr 13 jest często wykorzystywane.
|