O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Artykuły

SID (Standard Instrument Departure)

Czytanie map - SID.

      Sprawa podstawowa, odnośnie map. Każdy kraj posiada swój własny sposób ułożenia informacji na stronie. U nas np. wszystkie SID-y są na jednej stronie (ekologicznie :)), natomiast w Anglii na jednej stronie zawarte są SID-y o tym samym punkcie końcowym procedury. Dlatego jeżeli na mapie innego kraju nie znajdziecie potrzebnych danych u góry strony, być może znajdziecie je na dole lub po lewej stronie :). Ok, starczy ględzenia, zaczynamy od wiadomości teoretycznych.








Czytanie map - SID



      Sprawa podstawowa, odnośnie map. Każdy kraj posiada swój własny sposób ułożenia informacji na stronie. U nas np. wszystkie SID-y dla danego pasa odlotu są na jednej stronie (ekologicznie :)), natomiast w Anglii na jednej stronie zawarte są SID-y o tym samym punkcie końcowym procedury. Dlatego jeżeli na mapie innego kraju nie znajdziecie potrzebnych danych u góry strony, być może znajdziecie je na dole lub po lewej stronie :). Ok, starczy ględzenia, zaczynamy od wiadomości teoretycznych.

      SID (Standard Instrument Departure) - Standardowa procedura odlotu. Jak sama nazwa wskazuje SID służy do uporządkowania ruchu odlotowego, odciążenia kontrolerów i zwiększenia przepustowości w pobliżu lotniska. Na mapach z tymi procedurami zawartych jest dużo istotnych informacji:

  • wielkości: w zależności od AIP-u, mogą być wyrażone w różnych jednostkach - na mapie znajduje się stosowna informacja. Na mapach polskiego AIP-u wysokości są wyrażone w metrach, odległości w kilometrach (i milach w nawiasie)

  • punkty nawigacyjne: przy punktach tzw. 'intersection' lub 'fix' - podane są jedynie ich współrzędne i nazwa; przy radiolatarniach VOR i NDB podane są dodatkowo częstotliwości,

  • pozostałe dane: częstotliwości pozycji ATC, wysokość przejściowa (TA), minimalne wysokości sektorowe, informacja nt. punktu odniesienia dla wysokości względnych, które są podane na mapie w nawiasach.


       To by było na tyle teorii. Przejdźmy teraz do praktyki. W tym artykule wykonamy procedurę SID dla pasa 29 lotniska EPWA, o nazwie ASLUX 1G. Wyciągamy mapy odlotów dla danego pasa, kładziemy gdziekolwiek, byle na widoku ;).



       Na odwrocie mapy znajdują się opisy tekstowe wykonywania poszczególnych SIDów wraz z zalecanymi wysokościami, oraz ewentualnymi ograniczeniami prędkości tzw. 'speed limits'. W tym miejscu należałoby przypomnieć, że sama procedura SIDa pozwala na wznoszenie po starcie do wysokości maxymalnie 5000ft jeśli kontrola ATC nie wyda zgody na inną.



       W radiu NAV1 ustawiamy częstotliwość VOR OKE, oraz przygotowujemy sobie częstotliwość VOR KRN. Ustawiamy radial 040o lub 040o+180o=220o (co da nam wskazania dyrektywne). Na autopilocie ustawiamy kierunek pasa 29 czyli 291o. Po starcie wnosimy się i w odległości 3NM od VOR OKE zmieniamy NAV1 na częstotliwość VOR KRN i skręcamy w lewo aby przechwycić ustawiony radial. Gdy znajdziemy się w odległości 11.7NM od VOR KRN (co jest jednoznaczne z osiągnięciem punktu MATEM), skręcamy w lewo na radial 254o lub 254o-180o=74o (1). Wcześniej ustawiamy na NAV1 częstotliwość VOR SIE. Wchodzimy na dany radial i lecimy do momentu gdy odległość od VOR SIE będzie wynosiła 26.6NM (ustawiamy na NAV1 częstotliwość VOR LIN i radial 053o). Skręcamy wtedy w lewo na powyższy radial. Jeżeli odległość od VOR LIN będzie wynosiła 43.8NM, oznacza to, że osiągnęliśmy punkt ASLUX i zakończyliśmy procedurę ASLUX 1G.

Mam nadzieję, że poradnik przysłużył się i życzę tylu lądowań ile startów. Wszelkie uwagi proszę kierować pod podany adres e-mail.


Opracowanie:
Igor Mróz
e-mail: mrozigor(at)wp.pl


(1) - Jeżeli chcesz mieć wartość w stopniach o 180o mniejszą/większą to dodajesz gdy podstawowa wartość jest mniejsza niż 180o, a odejmujesz gdy ta wartość jest większa niż 180o.



Noker 1 April 2009 76068 wyświetleń 2 komentarzy 0 ocena Drukuj

2 komentarzy

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Noker
    Dobra robota Igor Wink
    - 2 April 2009
    • M
      Dzięki bardzo za pochwałę i profesjonalne wykończenie Wink.
      - 2 April 2009

      Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
      Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
      Niesamowite! (0)0 %
      Bardzo dobre (0)0 %
      Dobre (0)0 %
      Średnie (0)0 %
      Słabe (0)0 %