SID (Standard Instrument Departure)
Czytanie map - SID.Sprawa podstawowa, odnośnie map. Każdy kraj posiada swój własny sposób ułożenia informacji na stronie. U nas np. wszystkie SID-y są na jednej stronie (ekologicznie :)), natomiast w Anglii na jednej stronie zawarte są SID-y o tym samym punkcie końcowym procedury. Dlatego jeżeli na mapie innego kraju nie znajdziecie potrzebnych danych u góry strony, być może znajdziecie je na dole lub po lewej stronie :). Ok, starczy ględzenia, zaczynamy od wiadomości teoretycznych. |
Czytanie map - SID
Na odwrocie mapy znajdują się opisy tekstowe wykonywania poszczególnych SIDów wraz z zalecanymi wysokościami, oraz ewentualnymi ograniczeniami prędkości tzw. 'speed limits'. W tym miejscu należałoby przypomnieć, że sama procedura SIDa pozwala na wznoszenie po starcie do wysokości maxymalnie 5000ft jeśli kontrola ATC nie wyda zgody na inną. W radiu NAV1 ustawiamy częstotliwość VOR OKE, oraz przygotowujemy sobie częstotliwość VOR KRN. Ustawiamy radial 040o lub 040o+180o=220o (co da nam wskazania dyrektywne). Na autopilocie ustawiamy kierunek pasa 29 czyli 291o. Po starcie wnosimy się i w odległości 3NM od VOR OKE zmieniamy NAV1 na częstotliwość VOR KRN i skręcamy w lewo aby przechwycić ustawiony radial. Gdy znajdziemy się w odległości 11.7NM od VOR KRN (co jest jednoznaczne z osiągnięciem punktu MATEM), skręcamy w lewo na radial 254o lub 254o-180o=74o (1). Wcześniej ustawiamy na NAV1 częstotliwość VOR SIE. Wchodzimy na dany radial i lecimy do momentu gdy odległość od VOR SIE będzie wynosiła 26.6NM (ustawiamy na NAV1 częstotliwość VOR LIN i radial 053o). Skręcamy wtedy w lewo na powyższy radial. Jeżeli odległość od VOR LIN będzie wynosiła 43.8NM, oznacza to, że osiągnęliśmy punkt ASLUX i zakończyliśmy procedurę ASLUX 1G. Opracowanie: (1) - Jeżeli chcesz mieć wartość w stopniach o 180o mniejszą/większą to dodajesz gdy podstawowa wartość jest mniejsza niż 180o, a odejmujesz gdy ta wartość jest większa niż 180o. |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.